Followers

-- mEnunTuT iLmu --

MeNunTut iLmu sMpai Ke NegaRa ChiNa

Jauh x china dr Malaysia ni?? pikir la sndiri.. aku mmg x mampu nak menuntut ilmu smpai ke sana.. xpe la... biar la aku menuntut ilmu dalam malaysia je... tp kemudian ari aku x tau la kan kalau tetba sampai ke China aku g.. tp g bejalan je la rasanye... hihihihi.... ok2.. nak mulakan cte ni.. jgn la marah baca aku merepek td.. sabar.. sabar kan separuh dr iman....

masa tadika dulu aku tadika kat taman jasa.. nama tadika 2 tadika ikhram kalau x salah... ke ikhsan ntah... lupa.. maklum la dah lbh suku abad umo skrg.. pastu smpai skrg tadika tu dah tukar nama jadi tadika amal.. best masa zaman2 kanak2 ni... kat situ mcam2 dorg ajar... sbb 2 aku cpt pndai... (prasan je) ... tp mmg pun.. aku cpt blaja mbaca kat c2 la.. siap masa ada ptandingan terjemahan surah cikgu kat situ pilih aku... yg baca nye aku x ingat sape... yang ingat cuma llaki... xleh nak cte sgt zaman tadika ni sbb aku mmg kurang daya ingatan sesangat.... kuikui... x di sengajakan ingatan ni... mungkin sebab terantuk kat mana-mana kot..

lepas tadika mestilah sekolah rendah... pling dekat dengan umah adalah Sekolah Rendah Kebangsaan Sungai Tua Bahru (SKSTB) .. aku ni sedih sgt masa 1st day sekolah.. maklum la.. alam tadika lain.. sekolah lain... nanges je keje aku... tpksa la mak aku dtg sekolah tiap masa rehat.. lama gak nak sesuaikan diri.. kalau x salah kelas dulu 1 Bakawali kot kalau x salah.. xpun 1 Melur.. nnt tgk balik report card dulu ek... smpai la darjah 4 aku kelas 4 jasmin.. masa 2 la 1 kelas balik ngan tajuddin.. hah.. mst korg tertanya-tanya sape 2 kan... dia 2 jiran aku dulu... msa tadika pun sama2 ngan dia tau... lupa nak bgtau td.. darjah 5 n 6 plak kelas bakawali.. korg jgn x tau... aku ni msa sekolah sangat la selekeh... maklum la lom matang... perangai macam bdak2.. sesangat kot... ish2.. ble pikir balik nak gelak pun ada... dulu masa sekolah kalau cuti ke pe ke aku suka tgk tv.. smpai la mak aku g bgtau cikgu hamdan hobi aku 2... pas2 cikgu hamdan g bg gelaran spektra 2.. yg 1st dpt title 2 natasya erlinda... tp aku wat bdo je... x layan... janji aku ikot je pe ckgu ajar... kan.. result UPSR ??? x kan ku bgtau kat cni... aku x pndai ok...


Melangkah ke alam Remaja... kat kawasan umah aku ni bnyak gle skolah menengah.. tinggal pilih je... masa 2 aku pilih la sekolah menengah kebangsan taman selayang 2. yg kemudian tukar nama ke Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Selayang (SMEKSES). konon sbb ni skolah baru aku pilih skolah ni... masa sekolah dulu aku ni xde la nakal sgt... biasa2 je... tp bnyak kali la gak ayah kena dtg skola... hihihih.. saje je nak bg keje kat ckgu displin... kalau x mst dorg goyang kaki... tp kadang2 aku ngan mber aku (aezal) ni baik gak tau... masa lps PMR.. kteorg malas dah la nak tgg smpai abs waktu sekolah.. kteorg g mntak izin nak balik.... dia x bg.. tp bg ke x kteorg anggap dia bg... ikot pntu pagar dpn lg 2... dgr dia jerit pun wat x dgr je... pas2 kuar la result PMR .. alhamdulillah... xde la bijak sgt kan haryani ni... xleh lupa ada la sorg cikgu ni.. nama dia halimah.. dia ajar kemahiran hidup... dulu mmg aku slalu kena tgo ngan dia.. sbb x dgr ckp.. pas2 subjek dia aku dpt la A... bleh dia g ckp kat stdnt dia aku ni stdnt dia yg baik... x logik... x makan puji ok... aku n geng2 bnyak kuar dr skolah ni lps PMR... mmg sunyi skolah ni sbb ilang dak2 nakal mcm kteorg... kteorg bukan sengaja nak tglkan skolah ni.. tp demi masa depan ....



Aku dapat twaran ke Sekolah Menengah Teknik Balik Pulau (SMTBP) .. elektrik dan elektronik.. PENANG??? dgr mcm best kan?? tp... byangkan umo 16 tahun yg x penah bepisah ngan family tetba dok hostel... jauh plak 2... sedih kot... xkan aku nak nanges kan... blaja la gak smpai abs SPM.. aku masa sekolah kat cni kalau bleh balik je mst balik kl... penat gak... nek bas kul 5 or 6pm.. smpai dah dkt midnite... pas2 ahad pagi2 dah nak kena balik... tp aku x kisah... janji bleh balik umah.. 2 tahun la gak aku cam2... dalam ati ni sabar je nak abskan SPM ...


dah lps SPM smbung DIPLOMA  kat Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah , Shah Alam (PSA) .. kos kejuruteraan Elekrik dan Elektronik .. dalam kls DKE ni cuma ada 10org je pompuan tmsok aku.. skit kan... tp masa belajar kat cni tiap minggu aku balik umah... 1st sem mmg dok hostel... roomate aku nama afni org tganu n yana org johor... kteorg x sama kls tau... msing2 wat hal sndiri.. sbb aku cuma jmpa dorg semgg 5ari je... kihkih.. 2pun siang g kls... tp dorg mmg kawan yg baik... rindu plak ngan dak2 dke... roomate... ble ye bleh jmpa dorg... classmate aku ni bnyak dah kawen.. tp aku asyk x leh g knduri dorg.. sbb aku xde kat kl masa dorg2 ni kawen... tp aku epy tgk dorg epy... siap ada yg dah ada anak... dah matang dorg ni tau... mana nak kawan ngan aku yg mcm bdak2 lg ni (yeke aku cam2??)


utara - tgh - utara balik... aku smbung DEGREE kat Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) .. kos MicroElectronic... org ckp kos ni ssh.. ssh ke??? ntah la... bg aku blaja pe yg senang?? xde kan?? nak x nak 3taon aku blaja kat sana... masa mula2 mmg la rasa x best la pe la.. lama2 mmg syg nak tglkan unimap... sem 1 aku terasa lama sgt 3tahun tau... tup tup dah pun abs... sgt2 x terasa... dak2 MICROE ni sgt la sporting... mcm2 aktiviti kteorg wat... tp xyah la kot nak cte kat cni... nnt aku post kat entry lain... baru la ada feel nak becerita


Utara -- Selatan .. blaja ... blaja... n blaja... 2 je la aku nye keje.... smbung la MASTER kat Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) ... dah la kuar bidang engineering... plih education.. layak aku aku begelar pendidik ??? 2 yg aku tgh nak dapat jawapan darri diri sendiri... tp rasanye layak.. semua orang layak membuat keputusan untuk diri sndiri.. nak seribu daya.. x nak seribu dalih... tp sekarang nak tukar guna sejuta... seribu 2 mcm dah skit... kuikui.. doakan aku bleh abskan master ni smpai ujung tahun ni... nak KEJE.... huhuhuhu ... 




sambung PHD ??? insyaallah ble idop dah stabil .. 

Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik.

2 comments:

Cik Ezy said...

bile nk abes blaja ni?
keje la plak..
nk merase gak gaji ko.. keh3..

yani said...

tgg ye...